Saturday, August 7, 2010

FADLAK S AVEL 2010 från då till nu.


Oj då
upptäckte nyss att Danska uppfödares avel med Fadlak blood går väldigt bra.

på A-show i Danmark i juli fanns Fadlaks dotter dotter sonson Azraff el Karmdal .Han

VANN GULD CHAMPION SENIOR STALLION BÄSTA ÄLDRE HINGST2010
Kul tyckte ju jag! som värnar om Fadlaks blod! Stort Grattis till Karmdal.

Ser nu att Fadlak som Fadershingst kommer att leva in i framtid tiden och jag känner mig nöjd med allt hårt arbete under 35år då det burit frukt in i 2010 talet.

Av Fadlaks 13 danska avkommor har 6 av 7 söner användts i avel med ca 60tal registrerade fullblodsarabs söners avkommer.4 söner i Dansk avel 1 exp kårad i Norge.en exp Sverige AV.

I Sverige fick Fadlak 29 registrerade fullblodsavkommor varav 3 söner blev AvG i Sverige (en med endast ponnyavkommor) Det finns tillsammans 20 registrerade söners fullblodsavkommor.

Tillsammans blir det ca 80 registrerade fullblods araber bara på hingstsidan.( vilket jag inte trodde innan jag började leta)

På döttrarnas sida är alla 5 Danska döttrar framgångsrikt använda i avel med ca 50-100 barn och barnbarn. Av de 13Danska avkommorna till Fadlak blev 5 exporterade.(Sverige Norge England) 5 framgångsrika arabgaloppörer i Danmark (bl Danmarks bästa arabgaloppör 1990)

England (2a och 3a på Goodwood)

Svenska uppfödare var inte lika duktiga på detta blod. 4 av minst 10 ston i knapp avel.

Dock en son moderlivsexp till Finland och framgångrik galoppör startad i Polen Norge Sverige

Samt Blue Fadbor 3 segrar täbygalopp. Fadlaks 2 kanske vackraste svenska döttrar blev exporterade. Athmosfera fick en avomma i Sverige innan avresa till England där hennes senare avkommor finns (en son i avel) Fadlaks champion dotter Kafadja blev exp Norge.

Själv förvaltade jag Fadlaks blod genom vår uppfödning Blue Faranarz, som är far till vackra hingsten Immanarz riks placerad 2a med 90poäng. Samt far till en av Sveriges duktigaste Western arab/hästar just nu 2010Fabulos Farax.

GuldICON är fortfarande Fadlaks oprövade son med avkommor att pröva i framtiden.Men far till vackra LYX.

På Ponysidan finns en dotterson till Fadlak han är Godkänd ridponnyhingst.

Blue Faranarz har 5 ponnyavkommor med blandannat en son kvalad för Ponnyfinalen i Falkenberg i ung-ponnydressyr September 2010.

Så nu kanske jag bara borde luta mig tillbaka eller......

Det är inte ur mycket men inte illa av en liten Svensk en gång privat ägd hingst.

Fast Fadlak var en unik historia egentligen .....

Fadlak underbara vackra fantastiska Fadlak!



No comments: